Планове

Наскоро си говорихме с една приятелка за родителството по-общо и конкретно за моите родители, които твърде видимо не одобряват някои от житейските ми избори. Лид отново твърде точно е описала проблема с родителските очаквания и какво се случва, ако избереш да ги задоволяваш. Ако ли пък не… не е толкова важно сега 🙂 Обикновено ставаш човек, който знае какво иска, защо го иска, не се страхува да сгреши и след това да се поправи и разни други в общи линии полезни неща. Или поне така се надявам.

Та в контекста на онзи разговор, приятелката ми каза:

“Трябва да ги разбереш, те са имали планове за теб и са разочаровани. Искали са „най-доброто за теб“. Нормално е, и ти ще имаш планове за твоите деца.”

Не се впуснах в спор, но си помислих, че не, не е нормално. По-скоро е израз на някакви родителски комплекси, собствените им разочарования или несбъднати копнежи, може би примесени с малко чувство за малоценност и щипка мания за контрол. Не казвам, че това е голямо прегрешение, защото тези неща никому не са чужди. И все пак, струва ми се, имат повече място в кабинета на психотерапевта, отколкото сервирани за закуска заедно с овесените ядки. Защото всички искаме най-доброто за децата си – здравословна закуска, например 🙂

Разбира се, не откривам топлата вода. Отдавна се знае какви поражения нанасят родителските очаквания. Просто се чудя защо ги намираме за толкова „нормални“ и неизбежни?

А вие? Имате ли планове за децата си?

8 thoughts on “Планове

  1. Яна, мого отдавна чета блога ти, ама само тайно 🙂
    Много е сладка Михаела! Да ти е жива и здрава!
    А за разочарованието на родителите – понеже много съм се тормозила от това искам да ти кажа -аз майка ми съм я оставила да е разочарована – тя също има право на това, защо не? А аз си правя, каквото на мен ми се иска, или ми се струва най-доброто за мен! Ми големи момичета сме, нали?

  2. Днес докато си чатех с един познат в процеса на разговора ми каза,че сигурно като порасне малката ще съм разочарована,че няма да стане каквато съм искала.. и аз се сетих,че все още не знам каква искам да стане 🙂 Аз продължавам да не обичам да слагам нещатат в разни рамки и честно казано аз от сега си виждам,че момата ми няма да е идеална 🙂 ама всеки с магарията си, едното е за сметка на другото. Виждам я как в много отношения се различава от мен, има недостатъци, ккоито аз не притежавам, както и положителни черти, които аз също не притежавам .. така ще е тя. единствените планове, които може да се каже,че си правя за нея е, че искам като е подрастваща да се интересува от така нареченото труд и творчество и заедно да си майсторим по нещо.. ако имам планове, това са ми..а и да обича книгите, нищо, че аз самата доста съм ги позанемарила 🙂

  3. Аз нямам планове, но имам желания: да научи повече английски отколкото знае в момента (9 клас), да не затъпява, и да бъде добър и щастлив. Иначе можеш да видиш категорията „Родители“ (а не облака с тагове, защото той е по-скорошен и не обхваща всичко) – там съм писала за страховете си и много други някак свързани с въпроса ти неща 🙂

  4. Нямам планове. Искам да станат щастливи. Мисля, че това е достатъчно за един родител – да знае, че детето му е щастливо. В този ред на мисли, и аз оставих моите родители разочаровани…. Но пък съм щастлива, и вярвам, че те предпочитат сегашното положение, отколкото ако просто съществувах, но да са доволни те 😉

  5. Hi, Yana

    sorry I missed your reply. I am spending the last 6 days in Ireland, Belfast and today is the first day I got to use a computer. Have been busy discovering my husbands Irish roots and playing with his cousins children, grandchildren. bliss !
    Always listen to your heart, I made some „shocking“choices in life (in peoples eyes ) but have never been happier and am taking each day as it comes. bliss !

    Would willingly give you details about my “ choices“ if you are interested, because they could be a good material for a book/ movie, but would prefer to do this in an email if you are willing.
    Thank you for arranging a copy of your book, I appreciate it very much.
    I love buying staff for my friends children, and already got Michaela some “ girlish“ things, but please, once again – if anything comes to mind that you need, please let me know.Nothing gives me more pleasure than finding things that people need but have no way of getting them. This is not pride, just the way I am.
    I will be in BG between 21.02 and 2.03, mainly in Petrich.
    but may spend the last 36 hours in Sofia.

    talk to u soon, svetla

  6. нямам планове за тях, само да знам, че са добре и когато станат пубери (защото, както чух в едно филмче „обичаха те преди, ще те обичат и в бъдеще, сега си по средата 🙂 ) и мислят, че съм най-лошата майка на света, да се намери някой да им каже, че не съм чак толкова лоша … а, колкото до моите родители – благодарна съм им, че, въпреки някои мои провали, те пак застанаха зад мене и не ме осъдиха нито с дума, нито с поглед, нито с жест, а застанаха зад мене на 100%. Татко не ми се бърка във възпитанието и отглеждането на децата, както и свекър ми и свекърва ми, изобщо – случила съм на родители 🙂 Дано и моите деца да мислят така след време! Това ми е мечтата.

  7. Аз нямам планове, очаквания и изисквания към децата си. Нямам и няма да имам. Аз, каквото сметна за важно, ще им предам с думи, възпитание и главно пример. След това е техен ред.
    Но няма да съм разочарована или възмутена. Прекалено продължава да ми тежи отношението на превъзходство и авторитет на моите родители, че да си позволя подобно спрямо моите деца. Те ще са свободни, смели и щастливи.
    Ако не са – голяма работа! Важното е, че изборът ще е техен. Аз ще си ги обичам.
    Браво, Яна! Давай напред, сестро:))

  8. Аз бих искала моята дъщеря да стане режисьорка… 😉

    А може и артистка.

    Днес пък си мислех колко прекрасно ще е да стане нещо като женската версия на Макколи Кълкин (само че по-cool – с английски акцент), да почне да печели сума ти пари в ранна детска възраст и ние с баща й да не трябва да работим :)))

Вашият коментар

